Мања слова Већа слова РСС

Мој кутак

Неwслеттер Пријава за newsletter

>

ПОЧИЊЕ ДИГИТАЛИЗАЦИЈА У ОБРАЗОВАЊУ: Дигитални уџбеници за Црну Гору уз помоћ Мтел-а, Клетт-а и Натионал Геограпхиц-а

ПОЧИЊЕ ДИГИТАЛИЗАЦИЈА У ОБРАЗОВАЊУ: Дигитални уџбеници за Црну Гору уз помоћ Мтел-а, Клетт-а и Натионал Геограпхиц-а
Датум објаве: 19.05.2020 14:08 | Аутор: ПР служба Министаратва просвјете

Испис Штампај страницу


Црна Гора и званично је ушла у процес дигитализације образовања данашњим потписивањем споразума Министарства просвјете са Мтел компанијом. Споразумом вриједним око 250 000 еура, који су потписали министар просвјете др Дамир Шеховић и директорица Сектора за стратегију и управљање ризиком Мтел-а Александра Радојевић, предвиђена је израда дигиталних уџбеника за први разред основне школе из готово свих предмета, као допуна уџбеницима. План је да буду у функцији наредне школске године, а назив пројекта је “Дигитална учионица”. Додатно, у сусрет овом пројекту Министарство просвјете ће, инвестицијом вриједном 700 000 еура, увести интернет у сваку учионицу свих основних школа, те опремити све школе рачунарском и другом опремом вриједном преко 4 милиона еура, док ће учионице у којима се изводи настава за првих неколико разреда додатно бити опремљене смарт телевизорима и паметним таблама.

Материјали ће бити засновани на постојећим плановима и програмима и биће допуна, а не замјена за штампане уџбенике. Обухватаће све ученике који ће од септембра похађати први разред основне школе, како би се у овај процес кренуло постепено, систематично и контролисано.

Министар Шеховић је након потписивања истакао: “Поменуте материјале ће израдити једна од највећих издавачких кућа у Европи – њемачка компанија Клетт, која има више него импресивну традицију у овој области. Посебно смо поносни на чињеницу да ће развој и примјена ових материјала бити у сарадњи и под брендом Натионал Геограпхиц-а, док ће се ресурси прибављати и од кућа ББЦ, Дисцоверy и сл.



Овдје се пак опет морам осврнути на оно што стално наглашавам: да ми у Министарству просвјете тачно знамо шта је дигитализација, а то није остављање дјеце сатима пред екраном. Дигитализација, на начин на који је ми планирамо, значи боље знање кроз боље приближавање градива.

Не покушавајмо да дјецу у потпуности изолујемо од свијета који их окружује јер је то немогуће, али не идимо ни у другу крајност, пуштајући их да сами лутају неограниченим простором интернета. Морамо наћи средину, а тиме и најбољу употребу ИТ технологија.

Према процјенама, око 60% ђака на глобалном нивоу, који су сада у нижим разредима основне школе, ће се бавити занимањима која још увијек не постоје. А 90% будућих занимања подразумијеваће управо активну употребу дигиталних технологија, те се дјеца систематично, квалитетно и прије свега контролисано, морају упознавати са свијетом који је око њих, те оним који их очекује“.

Како је Радојевић саопштила: „Дигитални уџбеници су у 21. вијеку оно сто је штампарија била у средњем вијеку, а то је увод у ренесансу и напредак друштва. Дигитална учионица ће омогућити свим првацима, без обзира да ли су у сеоској или градској сколи, на сјеверу или југу земље, без обзира на економске могућности родитеља, једнаки квалитет и приступ образовном садржају. Сервис ће бити бесплатан за прваке и њихове учитеље, а дигитална учионица ће бити доступна дјеци и у оквиру наставе и код куће.


Мтел је препознат као лидер на пољу дигитализације, и са посебним задовољством помажемо увођење првих дигиталних учионица, које подразумијевају комбиновани вид учења: традиционални, уз штампане уџбенике и дигитални, примјеном савремених, дигиталних уџбеника и материјала. Управо почињемо од првог разреда основне сколе, како би прваци од почетка образовања користили савремене методе у учењу.

Велико хвала Министру и Влади, што предано и одговорно раде и што су препознали потенцијал дигитализације, а ми смо са задовољством прихватили да учествујемо у овом значајном пројекту. Такође, да смо поуздан партнер били и раније, показује чињеница да смо, захваљујући визији насег извршног директора Владимира Лучића, донирали интернет у преко 100 школа у Црној Гори, а од чега је значајан број школа у сеоским областима. Додатно, то се сада показало као добар корак за увођење дигиталних учионица”.

План је да постојећи уџбеници за први разред из предмета: Црногорски – српски, хрватски и босански језик и књижевност, природа и друштво, Математика, Музичка култура и Ликовна култура, буду дигитализовани. Ово заправо значи да ће се Пројекат, у првој фази која би требало да отпочне наредне школске године, односити на око 7 500 првака у око 500 одјељења, а наставу ће реализовати око 500 наставника разредне наставе.

Материјали ће укључивати мултимедијалне и интерактивне садржаје за учење попут: 2Д и 3Д анимација, видео материјала, симулација, интерактивних вјежби и игара, виртуелних модела и слично. Дигитални садржаји одговараће Wиндоwс оперативном систему. Додатно, креираће се посебна веб-платформа на којој ће дигитални, образовни садржај бити доступан, па ће ученици дигиталне уџбенике моћи да користе и од куће.

Наредних мјесеци ће бити обучен и велики број наставника разредне наставе, свакако најмање 500, колико ће их предавати првим разредима наредне школске године. Прва фаза обуке односи се на стицање дигиталних вјештина, а друга на примјену дигиталних садржаја у наставном процесу.

Ученици су дио глобалне дигиталне генерације која достиже стопу од 95% употребе компјутера и скоро 96% интернета. Међутим, њихова употреба је доминантна на друштвеним мрежама, те су напори Министарства просвјете управо у правцу усмјеравања пажње нових генерација на квалитетније садржаје на интернету.